08 Disember 2011

1 Muharam detik permulaan

1 Muharam 1433H bersamaan 27 November 2011
aku di UPSI masa itu
buat apa? ni haa gambarnya
Hidup Cekak Hanafi!

menjelang tahun baru masehi, kita akan bercerita pasal azam tahun baru
jarang pula yang berbicara tentang azam dan hijrah semasa tahun baru hijrah
.
..
...
Sempena hijrah 1433, aku ada azam!
oh ye, bulan hijran kat Malaysia ni sangat snonim dengan lagu ni


Aku suka lagu ni..pasal lagu ni la mengingatkan aku peristiwa hijrah nabi!
dan di situlah bermulanya detik permulaan tahun umat Islam..
cuma seorang sahabat pernah bertanya aku beberapa tahun dahulu
"Kau tahu tak kenapa kalender Islam bermula semasa penghijrahan nabi?"
"kenapa tidak semasa peristiwa lain? Isra' Mikraj ke, masa nabi lahir ke, masa wahyu pertama turun ke.."
...
..
.
aku masih tidak dapat jawapannya.

4 ulasan:

Miz Jac berkata...

enchek arif.. nampak segak sungguh...

'arif berkata...

terima kasihhhhhh~ yo!

Miz Jac berkata...

mintak saaaiiiiennnnn~

Tanpa Nama berkata...

SEBAB PERMULAAN NEGARA ISLAM SELEPAS PENGHIJRAHAN NABI KE MADINAH.SO...MS 2 KALENDAR ISLAM AKAN DIGUNAKAN LA.KALO WUJUD MASA NABI LAHIR, SP NK GUNA. MS 2 KN ORG JAHIL SGT2. ISLAM PN DIORG TAK KENAL CNA NK WUJUDKAN KALENDAR ISLAM. ISLAM WUJUDKAN SESUATU YANG AKAN DIGUNAKAN BUKAN UNTUK DIPUPUSKAN