08 Mei 2011

Saya..hanyalah seekor Keldai!

Aku rasa selang 2 3 hari sekali mesti ada berita mengenai warganegara Malaysia yang ditangkap di mana-mana lapangan terbang seluruh dunia disebabkan kantoi seludup dadah. Dalam rekod 20 tahun penangkapan di lapangan terbang, rakyat Malaysia antara paling ramai ditahan kerana terbabut dengan pengedaran dadah iaitu seramai 883 orang! Negara lain pun ada juga macam Thailand (272), Singapura (164), Taiwan (125), dan China (82)..Takkan kita nak teruns bangga bro dengan jumlah yang banyak dan meningkat ni yo! dan kebanyakan yang ditahan adalah wanita!


Baru beberapa hari lepas aku baca surat khabar, ada lagi kena tahan kat Australia. Macam selalu kita dengar, skema jawapan adalah.."saya ni keldai bang! saya tertipuuuu~" Walaupun ko seludup dengan cara ko tolan biji tu masuk dalam usus?!! aku pun tak tahu sejauh mana kebenarannya..Aku harap-harap betul seperti apa yang didakwa..setakat ni jawapan yang paling jujur pernah aku baca adalah kes seorang student yang ditahan kat Lapangan Terbang Antarabangsa Guangzhou China.. Ni jawapan dia: 


"secara sukarela menelan 100 biji pil dadah jenis heroin dan ditawarkan upah sebanyak RM5,000 oleh seorang teman lelaki berasal dari Afrika Selatan dikenali Chimezie Michael yang dikenali melalui laman sosial Facebook"

Aku dulu pernah gak kena marah dan ayat paling lazim "bodoh macam lembu" setepek kena..sekarang ni plak keldai dah lebih glamor dari lembu nampaknya..cerita pasal keldai akan selalu korang baca dalam paper..keldai sudah pandai naik kapal terbang bawa dadah..




Tiada ulasan: