03 November 2011

Kalau malas kerja, tak payah la buat..

kenapa mesti bekerja..untuk gaji la kan...ke untuk ibadah? aku rasa ramai yang mengeluh bila ada kerja..biala tak ada kerja juga akan mengeluh..pelik bukan..tapi itu la yang berlaku kat aku juga..

kadang kala kita mengalamai situasi di mana pencapaian kita memang tiptop..dipuji setiap masa..disayangi oleh bos2 dan member2 lain juga..tapi kadang kala prestasi kita turun juga..kerja kita jadi tidak menentu..kelam kabut dan tidak terurus..

semalam aku sembang dengan bekas bos aku yang sangat aku kagumi..tanpa aku bertanya, dia memang suka bercerita..katanya, siapa yang tak mahu buat kerja dengan baik? semua orang berusaha buat kerja dengan baik..tetapi kita perlu faham, kerja yang baik itu pada ketika dan persekitaran yang baik..kalau la masa itu fikiran kita bercelaru dengan masalh lain, kerja kita pasti akan terjejas juga..jadi kalau kita bos, kita tak boleh senang2 nak marah kesilapan orang..mungkin ketika itu persekitarannya tidak baik...

banyak lagi yang dibualkan..walaupun tak sampai sejam bersua..banyak ilmu yang aku dapat..berbual dengan orang lama memang banyak faedahnya..kadang2 bila aku lepak ngeteh ke, jalan2 ke, bila aku ngk ada orng tua di suatu sudut sana, ak teringin nak lepak dan ngeteh bersama..walaupun aku tak kenal dia..sebab siapa tahu ilmu dan pengalam dia boleh dijadikan teladan dan ikhtibar..

sejak akhir2 ini aku memang banyak kerja..aku nak mengeluh pun tak tahu la macammana..apapun, selamat datang pada 3 orang yang baru join keluarga Sektor Air..baru seminggu, mereka juga mengeluh kerja sini banyak rupanya! :) hehehe..yup, itulah yang aku alamai sejak 4 tahun yang lalu..

banyaknya kerja aku ni wehhhhhhh~

3 ulasan:

Resm A. berkata...

bagi aku boss itu sendiri memainkan peranan untuk menghidupkan suasana kerja yang positif...walaupun kerja banyak...tapi boss sangat best...kerja yang banyak pon tak terasa berat...tapi kalau dapat boss yang errrrr...walau kerja sikit pon rasa demotivated nak pi opis...

'arif berkata...

yee..sokong! awat hang tak balik cuti raya weh?

Resm A. berkata...

sebab aku tak cukup bajet...huhuhuh...sedeyyy...